واریز هدیه ۲ میلیون تومانی روز معلم به حساب معلمان تا امشب | پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع «سه‌شنبه‌های مهر» ادامه دارد | افتتاح پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال گُرگرفتگی در خانم‌ها و آنچه باید بدانند چگونه رنج‌هایمان را به گنج تبدیل کنیم؟ چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم؟ توصیه‌های طلایی برای خواب سالمندان علاقه وافر نوجوان‌ها به متفاوت بودن! واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی آیا امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد؟ آب آشامیدنی ، سالمترین نوشیدنی برای کودکان
سرخط خبرها

دغدغه پدر علم بیو سیستماتیک ایران راه اندازی موزه تاریخ طبیعی بود

  • کد خبر: ۵۳۲۲۱
  • ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
دغدغه پدر علم بیو سیستماتیک ایران راه اندازی موزه تاریخ طبیعی بود
در موزه جانورشناسی دانشگاه فردوسی، ویترینی هست که به مرحوم دکتر جمشید درویش اختصاص دارد، همان کسی که نامش برای همیشه با دانشکده علوم، با موزه جانورشناسی و با موزه تاریخ طبیعی خراسان گره خورده است.
محبوبی | شهرآرانیوز؛ در موزه جانورشناسی دانشگاه فردوسی، ویترینی هست که به مرحوم دکتر جمشید درویش اختصاص دارد، همان کسی که نامش برای همیشه با دانشکده علوم، با موزه جانورشناسی و با موزه تاریخ طبیعی خراسان گره خورده است.

او رشته بیوسیستماتیک جانوری را وارد ایران کرد و آن را بر اساس علوم پایه خودش در دانشگاه راه انداخت. از همین رو، او را پدر علم بیوسیستماتیک ایران می‌دانند. پروفسور درویش مؤسس مرکز پژوهشی جانورشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در دهه ۳۰ بود و از سال ۱۳۹۲ تا پایان حیاتش در سال ۱۳۹۶ ریاست این مرکز را به عهده داشت. دکتر درویش دوره‌های کارشناس ارشد و دکتری بیوسیستماتیک جانوری را در دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد کرد و در تشکیل دوره دکتری بیوسیستماتیک جانوری دانشگاه تهران نیز همکاری داشت. پیشنهاد و پیگیری ساخت موزه تاریخ طبیعی دانشگاه فردوسی که حدود ۲۰ سال از تصویب طرح آن می‌گذرد، از دغدغه‌های جدی و مهم او بود.

این دانشمند خراسانی متولد سال ۱۳۳۰ در شهرستان بیرجند بود. بعد از دیپلم، در سال ۱۳۴۹ در رشته زیست شناسی دانشگاه تبریز پذیرفته شد و از آنجا بورسیه ادامه تحصیل را به دست آورد. سال ۱۳۵۳ به فرانسه رفت و در سال ۱۳۵۷ پس از دفاع از رساله دکتری در زمینه بیوسیستماتیک و تکامل جوندگان، به ایران بازگشت. دکتر درویش ابتدا با توجه به تعهدش به دانشگاه تبریز، در آنجا کارش را آغاز کرد، اما پس از مدتی، به پیشنهاد وزارت خانه به دانشگاه بیرجند منتقل شد. پس از ۶ سال فعالیت در آنجا نیز به دانشگاه فردوسی مشهد منتقل شد.
شادروان درویش کارنامه علمی پرباری دارد. او بنیان گذار مرکز پرورش حیوانات انستیتوی علوم تکاملی دانشگاه مون پلیه است. تأسیس مرکز لرزه نگاری و تأسیس گروه زمین‎شناسی و نیز تأسیس دانشکده پزشکی دانشگاه بیرجند و هم چنین راه اندازی شعبه‌ای از مرکز تحقیقات کویری و بیابانی دانشگاه تهران در دانشگاه بیرجند از اقدامات اوست.

طراحی سامانه نیمه خودکار تشخیص مشخصات کروموزوم‌ها در گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی و مرتب سازی آن‌ها (با همکاری دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی)، ساخت شمع دودزا برای مبارزه با موش‌های مضر (با همکاری گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی)، ساخت دستگاه مطالعه کلونی موش‌ها در بررسی‌های میدانی (با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی) و اختراع دستگاه پرتاب یاخته و گسترش کروموزم از نمونه اقدامات ارزنده دکتر درویش است.

موزه جانورشناسی دانشگاه فردوسی پس از فوت دکتر درویش به اسم او نام گذاری شده است. او در فیلمی که مربوط به آخرین روز‌های زندگی اش است می‌گوید: «بهترین چیزی که از داشتنش به خودم افتخار می‌کنم وجدان کاری است. من اعتقاد دارم که انسان مسئولیت دارد در قبال هستی. بهترین استاد استادی است که با دانشجو صادق باشد. اگر چیزی نمی‌داند، بگوید نمی‌دانم و برنامه ریزی شده برای ارتقای سطح فکر و دانش دانشجو کار کند به این امید که در آینده به درد او بخورد. اگر کشور شما قوی نباشد، شما نمی‌توانید قوی شوید. حتی اگر بخواهید به خارج از کشورتان هم بروید، باید کشورتان قوی و سرپا باشد. اگر در خارج مانده بودم، دکتر درویشی بودم که بر اساس برنامه‌های فرانسوی‌ها باید طرح می‌نوشت و تحقیق می‌کرد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->